Tilvenning i vann

Tilvenningskurs 1

Trygghet over og under vann












Hvis ingen tidligere anbefaling fra kurs må følgende spørsmål besvares.

Er trygg på å kombinere viljestyrt pusting,
hopp fra bassengkanten, dykke, orientere seg under vann og hente gjenstander til overflaten.

Kan holde pusten, flyte som en pil på magen og ryggen, med armer strukket fram, i minst 15 sekunder på hver side.

Kunne mestre å kombinere hopp-flyte opp-innta linjeholdning på magen i vannflaten-crawlbenspark med framstrukne armer og dreie over til rygg beinspark i linjeholdning og poste

Kunne stupe uti på dypt vann, svøm 12.5 meter på magen - skift retning - 2-3 meter mot startstedet - stopp - flyt 30 sekunder - svøm rygg tilbake til startstedet.


På  tilvenningskurs 1 vil fokuset være å bli trygg over og under vann.

  • Sprut og lek
  • Holde pusten – ha hodet under vann åpne øyne og telle fingre
  • Holde pusten – dykke ned og hente opp dykkepinner fra bunnen
  • Holde pusten – dykke gjennom en ring som står på bunnen
  • Holde pusten – hoppe fra bassengkanten og direkte hente dykkepinner fra bunnen
  • Øvelser som bevisstgjøring av vannfølelsen

Alle kurs foregår i opplæringsbassenget. De går over 13 ganger à 45 minutter.

Vi gjør elevene en tjeneste hvis vi forsikrer oss om at de føler seg trygge når de dykker og kan puste situasjonstilpasset før de går videre til neste kurs.

Aktuelt