Tilvenningskurs 2

Flyting og linjeholding












Hvis ingen tidligere anbefaling fra kurs må følgende spørsmål besvares.

Er trygg på å kombinere viljestyrt pusting,
hopp fra bassengkanten, dykke, orientere seg under vann og hente gjenstander til overflaten.

Kan holde pusten, flyte som en pil på magen og ryggen, med armer strukket fram, i minst 15 sekunder på hver side.

Kunne mestre å kombinere hopp-flyte opp-innta linjeholdning på magen i vannflaten-crawlbenspark med framstrukne armer og dreie over til rygg beinspark i linjeholdning og poste

Kunne stupe uti på dypt vann, svøm 12.5 meter på magen - skift retning - 2-3 meter mot startstedet - stopp - flyt 30 sekunder - svøm rygg tilbake til startstedet.


På tilvenningskurs 2 vil fokuset være flyting og linjeholdning.

  • Flyte i stjerne – mage og rygg
  • Holde pusten – flyte på magen – ligge i linjeholdning
  • Holde pusten – flyte på ryggen – ligge i linjeholdning
  • Holde pusten – hoppe fra bassengkanten – flyte opp på magen – ligge i linjeholdning
  • Holde pusten – hoppe fra bassengkanten – flyte opp på magen – ligge i linjeholdning – dreie på rygg – puste i linjeholdning
  • Holde pusten – flyte og balansere på magen – rulle over til rygg med linjeholdning og tilpasset pust
  • Øvelser for bevisstgjøring av vannfølelsen

Alle kurs foregår i opplæringsbassenget. De går over 13 ganger à 45 minutter.

Å erfare at vi flyter i vann uten hjelpemidler er en forutsetning for å lære å gli.

Aktuelt