Tilvenning i vann

Tilvenningskurs 3

 Gli og framdrift i vannet












Hvis ingen tidligere anbefaling fra kurs må følgende spørsmål besvares.

Er trygg på å kombinere viljestyrt pusting,
hopp fra bassengkanten, dykke, orientere seg under vann og hente gjenstander til overflaten.

Kan holde pusten, flyte som en pil på magen og ryggen, med armer strukket fram, i minst 15 sekunder på hver side.

Kunne mestre å kombinere hopp-flyte opp-innta linjeholdning på magen i vannflaten-crawlbenspark med framstrukne armer og dreie over til rygg beinspark i linjeholdning og poste

Kunne stupe uti på dypt vann, svøm 12.5 meter på magen - skift retning - 2-3 meter mot startstedet - stopp - flyt 30 sekunder - svøm rygg tilbake til startstedet.


På tilvennningskurs 3 vil fokuset være gli og framdrift i vannet.

  • Gli på magen som en pil med linjeholdning, hodet ned og holde pusten
  • Gli på ryggen som en pil med linjeholdning, puste rolig
  • Gli med crawlbeinspark på magen i linjeholdning
  • Gli med ryggbeinspark på rygg i linjeholdning
  • Gli med ryggbeinspark på rygg – linjeholdning, rolig pust, dreie til mage i pilstilling – linjeholdning og crawlbeinspark
  • Hoppe fra kanten – flyte opp i linjeholdning på magen med crawlbeinspark – dreie til rygg og tilpasset pust
  • Øvelser for bevisstgjøring av vannfølelsen

Alle kursene foregår i opplæringsbassenget. De går over 13 ganger à 45 minutter.

Når elevene mestrer de 2 første hovedfokusene, er det kort vei til å lære seg å gli og få full uttelling for å ha lært seg linjeholdning. Elevene får kroppen til å gli gjennom vannet med fart. Grunnlaget for å bli en god svømmer er lagt.

 

Aktuelt